Dala Hedemora Fastigheter AB


Information till hyresgäster

Information från A till Ö.

 

Andrahandsuthyrning

För att hyra ut din lägenhet i andrahand måste du få ett godkännande från fastighetsägaren.  Mer info om detta finns under uthyrningspolicy.

 

Avflyttning

Uppsägningstiden är 3 kalendermånader, vid dödsfall 1 kalendermånad. Besiktning sker vid in- och utflyttning. Mer info finns under rubriken INFÖR AVFLYTTNING.

 

Balkong/uteplats

Blomlådor ska hängas på insidan av räcket. Det är inte tillåtet att skaka mattor eller att grilla, ej heller att sopa ner skräp på balkongen under. Man ansvarar själv för att skotta av balkongen/uteplatsen, kontrollera så att ingen person finns under när du skottar. 

 

Blanketter

Blanketter för exempelvis andrahandsuthyrning, bostadsbyte finns att hämta på vår hemsida. Uppsägning finns på ditt hyresavtal.

 

Borrhål

Borrhål efter spegelvägg/vägg-tv eller andra fästanordningar räknas inte som normalt slitage. För många gjorda hål på en begränsad yta kan leda till ersättningskrav. Inför avflyttning är hyresgästen skyldig att återställa nämnda skador.

 

Brandvarnare

Minst en brandvarnare skall finnas i din lägenhet. Den bör du kontrollera en gång varje månad gm att trycka på knappen så att signal hörs.  Som hyresgäst ansvarar du själv för batteribyte och att brandvarnaren fungerar. Man har som hyresgäst ett stort egen ansvar när det gäller brand.

 

Bredband

Möjlighet till internet via ADSL. I december 2020 kommer våra fastigheter att få fiber installerad och bredband kan kopplas till Telia.

 

Cyklar

Cyklar får inte stå i trapphusen, de räknas som utrymningsvägar och försvårar en eventuell evakuering om det skulle börja brinna eller vid annan nödsituation.

 

El-abonnemang

Du anmäler själv in/avflyttning till el-leverantören.

 

Extralås

Ansvarar du som hyresgäst för.

 

 

Felanmälan vardagar

Felanmälan görs till HSB MÄLARDALARNA 010-303 27 00 på vardagar mellan klockan 08.00-16.00. 

 

Felanmälan kvällar och helger: Fastighetsjour

Fastighetsjour kontaktas enbart om allvarliga fel inträffar efter arbetstid och som inte kan vänta till nästkommande vardag för att åtgärdas. Se i listan nedan vad som räknas till allvarligt fel. I de fall fastighetsjouren kallas ut och felet är av mindre allvarlig karaktär kan du som hyresgäst bli debiterad för utkörningsavgiften.

Exempel på allvarliga fel där du ska kontakta fastighetsjouren:

• Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott


• Vatten strömmar ut från en ledning som gått sönder


• Stopp i avloppet som riskerar vattenskada


• En elledning har gått sönder, lägenheten eller trappuppgången är helt strömlös (kolla säkringar först)

Jour kan kontaktas för öppning av lås men på hyresgästens egen bekostnad. Hyresgäst måste kunna styrka att hen är lägenhetsinnehavare och kunna betala vid utryckningen.

Jourtelefon till HSB MÄLARDALARNA är 010-303 27 00.

 

Flyttstädning

Städtips finns under fliken Inför avflyttning.

 

Fåglar

Mata inte fåglar från din balkong eller uteplats, det skräpar ner och drar till sig bl. a möss och annan ohyra.

 

Förråd

Sätt hänglås på ditt förråd när du flyttar in. Sopa/torka ur det när du flyttar. Se alltid till att ditt förråd är märkt med ditt lgh-nr.

 

Grilla.

Det är förbjudet att grilla på balkongen/uteplatsen.

 

Hemförsäkring

För din egen säkerhet är det viktigt att du har en gällande hemförsäkring.

 

Hundar

Hundar ska alltid vara kopplade i gemensamma utrymmen.

 

Hyran

Hyran ska betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Vid betalning via internet är det viktigt att använda rätt ocr-nr som avser rätt månad. Obetald hyra kan leda till avhysning.

 

Inflyttningsdatum

Du har rätt att tillträda lägenheten kl 12.00 på inflyttningsdagen. Inträffar den på en helg eller helgdag gäller första vardagen i månaden.

 

 

 

Kabel-TV

Sappa AB är leverantör av kabel-TV. Mer information kan du hämta på www.sappa.se.

 

Kattsand

Kattsand får absolut inte spolas ner i toaletten. Sanden skadar rören och orsakar stopp i avloppen vilket i sin tur kan leda till vattenskador i lägenheten.

 

Larm

Larm i bostad eller lokal får installeras men den måste vara uppkopplad till Securitas så att de kan rycka ut vid en incident eller för att kunna stänga av vid falsk alarm ifall hyresgästen inte är hemma.

 

Loftgångar

Räddningstjänsten kräver att man ska lämna en meter bred passage på loftgången ifall man ställer utemöbler eller annat på loftgången.

 

Lysrör/glimtändare

Dessa byten ansvarar Du som hyresgäst för själv.

 

Låsöppning

Debiteras hyresgäst och beställs hos HSB MÄLARDALARNA. Hyresgäst ska även visa upp sitt hyresavtal och legitimation om inte hyresgäst är igenkänd. OBS att vi inte kan öppna om du har extralås. 

 

Nycklar

För att kvittera ut nycklar kontaktar du vår vaktmästare och medtag hyreskontrakt. Önskas extranycklar kontakta HSB för rekvisition. Vid avflyttning ska alla nycklar lämnas till hyresvärden eller representant. Borttappade nycklar, cylinder debiteras.

 

Olja för matlagning

Friteringsolja eller liknande får absolut inte spolas ned avloppet. Olja sparas i flaska och lämnas till kommunal återvinning.

 

Parabol

Parabol får inte sättas upp på balkongräcket eller fasaden.

 

Persienner

Persienner är hyresgästens egendom. Underhåll och reparation sköter du som hyresgäst själv.

 

Rökning

Rökning är förbjudet i de gemensamma ytorna som trapphus, loftgångar, tvättstuga, förråd och passager.  Vid rökning på balkonger får inte grannar störas och det får inte komma in rök i grannars fönster eller ventiler. Fimpar får ej lämnas på loftgångar. Det är förbjudet att kasta ut fimpar från balkongerna/fönstren/loftgångar. Tänk på brandrisken. Släng inte fimpar/snuspåsar vid entréerna/gårdarna. 

 

Sopor

Sortera dina sopor noggrant i respektive kärl. Grovsopor lämnar man själv till återvinningscentral.

 

Störningar

Du får inte uppträda störande eller spela hög musik så att du stör dina grannar. Som hyresgäst ansvarar man även för sina gästers uppträdande. Skällande hundar räknas också som störning. Absolut inga störningar efter klockan 22.00. Se uthyrningspolicy.

 

Säkringar

Se alltid till att du har rätt ampere styrka på säkringar hemma.

 

Telefon

Kontrollera föregående hyresgästs telefonnummer för snabbare inkoppling av telefon.

 

Trapphus/källargångar

Dessa räknas som utrymningsvägar och får ej blockeras av cyklar, barnvagnar m.m. All rökning i trapphus, hissar, tvättstugor och andra allmänna utrymmen är inte tillåtet.

 

Tvättstugan

Respektera tvättiderna. Tidsbokning sker på ett schema utanför tvättstugan. Efter avslutat tvättpass ska tvättstugan vara noggrant städad efter dig, glöm inte rengöra luddfilter i tumlaren/torkskåpet. Kontrollera dagen före vem som ska tvätta före dig och prata med personen i fråga om det är dåligt städat.  BH med byglar måste tvättas i separat tvättpåse pga. att byglar lossnar och fastnar i avloppet.

Ifall bokad tid ej tas i anspråk inom en timme från starttid är bokningen ej längre gällande och annan hyresgäst kan överta tiden. Övertagande hyresgäst ska sätta upp lapp med namn och lägenhetsnummer.

 

Tvättmaskin i lägenhet

Privat tvättmaskin får installeras i lägenhet men enbart i våtrum med golvbrunn för att undvika vattenskador ifall tvättmaskinen går sönder. 

 

Ugnslampor

Dessa byter Du som hyresgäst själv.

 

Våtutrymmen

Rengör golvbrunnen emellanåt, detta gör att avloppet fungerar bättre. Det är förbjudet att borra hål i badrumsväggar för att montera ev. hyllor, krokar osv.